Helpcentrum Helpcentrum
Artikels Community
Nederlands
English (GB) Français
Aanmelden

Hallo ,

Hoe kunnen we je helpen?

Handige links
  • Aan de slag met Resengo
  • Stel een vraag aan de community
  • Vraag het aan support
  • Volg een webinar
  1. Helpcentrum
  2. Order & Shop
  3. In Store Shop

Troubleshooting met de In-Store Shop

Youri Teijema
Bewerkt: 23 augustus 2024 11:15
Bij de Resengo Troubleshooting-pagina's vind je een oplijsting van veelgestelde vragen. Vind je je vraag niet meteen bij een FAQ? Scroll dan door de Troubleshooting-pagina van dat thema. Je vindt dit soort pagina's bij elk groot thema. Mogelijks is jouw vraag of opmerking hier terug te vinden, of leer je iets bij dat je nog niet wist. Klik op de gewenste titel om de bijbehorende uitleg te zien.

Terugbetalingen

Hoe kan ik een order aanpassen en deels terugbetalen?

Als een klant per ongeluk te veel online betaalde producten aankocht, kan de inhoud van het order aangepast worden. Nadien kan een gedeeltelijke terugbetaling uitgevoerd worden.

1. Klik op het Kassa-icoontje naast het order in de Orderlijst en pas de aantallen aan.
  2. Klik vervolgens op Betalen.
  3. Daar zal je de betaalwijze Tegoed te zien krijgen. Dit koppelt de resterende waarde aan het klantenprofiel van de klant. Je kan kiezen om al dan niet de terugbetaling via mail te versturen.
  4. Nu kan je via de Financiële Transacties het tegoed verwijderen door op het Icon vuilbak-icoon te klikken.
  5. Via het  euroteken-icoon met het pijltje errond kan je het gewenste bedrag terugbetalen.

Ik wil een order graag terugbetalen aan de klant

mceclip0.png

Verwijder eerst het order zoals beschreven hieronder.

1. Ga naar Icon Financieel > Transacties.
  2. Filter links bovenaan op de Nog uit te betalen online betalingen.
  3. Zoek naar de transactie gebaseerd op basis van de transactie-persoon of de transactie-datum en klik op het euroteken met een pijl errond.

Of je kan dit doen via het order:

1. Ga naar Icon Bestellingen > Orders
  2. Zoek het order op op basis van het ordernummer, de naam van de klant of de datum dat het order werd aangemaakt. Klik opblobid4.png en nadien op .
  3. Je kan er voor kiezen om het bedrag volledig of gedeeltelijk terug te betalen. Het bedrag zal rechtstreeks teruggestort worden op de kaart van de consument.

De terugbetaling wordt altijd betaald met je huidige saldo. Dat wil zeggen dat je nog meer geld moet ontvangen van online betalingen dan dat er terugbetalingen hangende zijn. 

Krijg je de melding dat je saldo niet voldoende is om deze terugbetaling te doen, moet jouw saldo omhoog. Dit doe je door zelf online een betaling te doen. Maak hiervoor intern een reservering aan met je eigen email adres en vul het nodige bedrag in. Betaal dit online via de mail die je ontving en voer de terugbetaling uit.

De terugbetaling wordt niet onmiddellijk uitgevoerd. Voor de terugbetaling versturen we een verzoek naar de betaalprovidor Molly. Molly laat dan weten wanneer de terugbetaling effectief werd uitgevoerd. Zolang dat niet gebeurd is, blijft de terugbetalingstransactie in de aanvraagstatus.

Meer informatie over de kosten die gepaard zijn aan het terugbetalen van een voorschot, vind je hier.

Wijzigen en verwijderen van orders

Hoe kan ik een order annuleren?

Een klant kan zelf niet zijn bestelling annuleren. Dit dient gedaan te worden door jullie zelf.

Annuleer eerst het order en betaal nadien de klant terug:

1. Ga naar Icon Bestellingen > Orders.
  2. Klik op Zoekfunctie tonen en zoek de bestelling.
  3. Verander de status van Bevestigd naar Geannuleerd.
  4. Stort het bedrag terug naar de klant.

Hoe kan ik een geannuleerd order terugvinden en terugzetten?

1. Ga naar Icon Bestellingen > Orders
  2. Klik op zoekfunctie tonen en vervolgens op zoekfilter wissen
  3. Zoek naar je geannuleerd order via het ordernummer. Je kan ook een lijst krijgen van alle geannuleerde orders door boven de kolom O.status te filteren op 99
  4. Klik op de status geannuleerd bij het order dat je wil herstellen.
  5. Klik op OK.

Hoe kan ik de leverdatum van een order wijzigen?

1. Ga naar Icon Bestellingen > Orders.
  2. Zoek de order met behulp van de zoekfunctie bovenaan het scherm.
  3. Werk de order uiterst links bij via het potlood-icoon.
  4. Pas de datum van levering naar wens aan. Indien de order gelinkt is aan een reservering is de datum van levering, de datum waarop de reservering zal doorgaan.
  5. Klik op Opslaan.

Hoe kan ik een order (en eventueel gekoppelde reserveringen en betaallijnen) definitief verwijderen?

2. Zoek het betreffende order op aan de hand van de knop.
  3. Onder het veld O.status wijzigt u de status van het order naar [99] Geannuleerd. =>Indien het order nu uit uw lijst verdwenen is, dient u bovenaan het veld O.status leeg te maken waarna u opniew op klikt.
  4. Klik links naast het betreffende order op Icon.

Het order en alles wat er aan vast hangt (reserveringen, betalingen) is nu definitief verwijderd.

Gekochte abonnementen worden NIET verwijderd door het verwijderen van een order. Wil je dus ook een abonnement verwijderen dat aangekocht is met een order dat je verwijderd hebt, dan moet je dat manueel nog gaan verwijderen.

Prijzen en betalingen van orders

Hoe geef ik manueel een betaling in van een order

Wanneer je een betaling krijgt van een order dat via Resengo is binnengekomen, moet je dit nog even registreren in jouw Resengo.

1.  Ga naar Icon Bestellingen > Orders en zoek het order op.
  2. Klik op het euroteken van dit order.
    • Rood euroteken: er is nog geen betaling binnen voor het order.
    • Oranje euroteken: het order is gedeeltelijk betaald.
    • Groen euroteken: het order is betaald
    • Blauw euroteken : de klant heeft te veel betaald.
  3. Selecteer de betaalwijze.
    • Cash of Ter plaatse: hiermee registreer je het order als betaald.
    • Online via e-mail: je stuurt een mail uit voor het bedrag online te laten betalen aan de klant. Dit is enkel mogelijk als er een e-mail gekoppeld is aan het order.
    • Overschrijving: je stuurt een vraag voor overschrijving naar de klant op.
    • Resengo Bon: je krijgt de mogelijkheid om een nummer en code van een Resengo cadeaubon in te geven. Deze cadeaubon wordt gebruikt voor de betaling.
  4. Klik ten slotte op Bevestig.

Hoe kan ik van een ingegeven betaling de betaalwijze en/of het bedrag aanpassen?

2. Zoek het order op.
  3. Klik op bij het betreffende order.
  4. Klik op het potlood naast de betaallijn die je wilt aanpassen.
  5. Pas de betaalwijze aan.
  6. Klik op Opslaan.

Hoe kan ik een verkeerd ingegeven betaling verwijderen?

2. Zoek het order en klik op het Euroteken.
  3. Klik naast de betreffende betaallijn op de Icon vuilbak.
Let op

Indien het een online betaling betreft dan kan je deze echter niet verwijderen. Deze moet je dan terug op onbetaald zetten, zie hieromtrent: - Hoe kan ik een online betaling terug op onbetaald zetten aangezien ik deze niet kan verwijderen?

Hoe kan ik een online betaling terug op onbetaald zetten aangezien ik deze niet kan verwijderen?

2. Zoek het order.
  3. Klik rechts op het icoon van de financiële transacties .
  4. Klik op het potlood naast de lijn van de transactie die je wilt bijwerken.
  5. Via Status van de transactie zet u de status op bijvoorbeeld Geweigerd.
  6. Klik op Opslaan.

Hoe reken ik een aangepaste prijs aan voor een klant/groep van klanten?

Je wenst bijvoorbeeld voor een bepaalde groep van vrienden of familie aangepaste prijzen aan te rekenen voor je producten.

Eerst gaan we je klanten groeperen in een Klantengroep:

1. Ga naar Icon > Financieel > Gastengroep.
  2. Maak een nieuwe klantengroep aan.
  3. Koppel de profielen van je klanten aan deze klantengroep via het tabblad klant-klantengroep.

Vervolgens gaan we bepalen voor welk product we een speciale prijs willen hanteren en deze prijs ook instellen via onze producten:

1. Ga naar Icon > Kassa > Producten.
  2. Werk het gewenste product bij.
  3. Voeg een nieuwe prijslijn toe aan het product waarbij je de klantengroep selecteert.

Bij het aanmaken van een order ga je nu het profiel van de klant koppelen aan je order om er voor te zorgen dat de aangepaste prijs voor het product in rekening wordt gebracht.

Communiceren in je In-store Shop

Hoe kan ik een bevestigingsmail voor een order opnieuw versturen?

1. Ga naar Icon Bestellingen > Orders.
  2. Zoek het order met behulp van de zoekfunctie bovenaan het scherm.
  3. Klik uiterst rechts op het vlieger icoon.
  4. Selecteer het type mail dat je wenst te versturen voor het order en klik op versturen.

Een boodschap linken aan je order

Je kan bij Resengo een boodschap linken aan je order. Op deze manier kan je informatie doorspelen aan je gast.

Bij het webshop-product dat gekoppeld is aan jouw reservering kan je de omschrijving instellen met parameters zodat er extra info wordt overgenomen. Je kan deze parameters op twee plaatsen ingeven:

1. In de omschrijving van het product. Het voordeel hierbij is dat je een template per product kan instellen. Een nadeel is dat bijvoorbeeld in het Cash/Omzet-rapport deze parameters te zien zijn als product-omschrijving indien je analyses wil maken per product.

2. In het systemfield 1907 voor de reserveringen die over meer dan één dag lopen en systemfield 1908 voor de gewone reserveringen. Deze templates zijn geldig voor alle reserveringen waarvan het product géén hashtag in de omschrijving bevat. Deze templates pas je aan via beheer.svg > Bedrijf > Systeemteksten.

Hoe kan ik een boodschap op het betaalbewijs toevoegen?

1. Ga naar Icon > Bedrijf > Boodschappen.
  2. Selecteer message group Webshop..
  3. Je bewerkt met het potlood de boodschap WS Ticket Footer.

Hoe kan ik zien welke mails er reeds verstuurd zijn voor een order?

1. Ga naar je Icon Bestellingen > Orders.
  2. Zoek de order met behulp van de zoekfunctie bovenaan het scherm.
  3. Klik helemaal rechts op het envelop-icoon.

In het scherm dat opent, krijg je de communicatiehistoriek van die klant omtrent dat order. De kleur van de envelop geeft aan wat de status van de e-mail is.

• Groen: De klant heeft de e-mail geopend.
  • Grijs: De klant heeft de e-mail ontvangen, maar nog niet geopend.
  • Rood: Er is een error gekomen bij het verzenden. Dat komt meestal doordat er een fout e-mailadres ingesteld werd.  

Andere veelvoorkomende vragen

Hoe komt het dat men de melding krijgt dat een BTW-nummer niet klopt?

Voor het controleren van de BTW-nummers gebruiken wij de Europese VIES-service.

Je kan het betreffende BTW-nummer daar zelf controleren:https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl. Zie ook https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/faq.html#item_7

Een niet geldig BTW-nummer mag als dusdanig niet op een factuur vermeld worden, zoniet dan zal u zelf de BTW moeten betalen.

Hoe moet ik onbetaalde orders dagelijks opkuisen?

Wanneer je werkt met verschillende BTW-tarieven dan doe je je aangifte op basis van OMZET en niet op basis van ONTVANGSTEN.
Op ontvangsten kan je geen BTW-opsplitsing maken aangezien je bijvoorbeeld deelbetalingen kan hebben.
Omzet wil zeggen dat elk order dat ingegeven wordt en niet wordt geannuleerd, ook daadwerkelijk mee wordt opgenomen in je omzet-rapport en dus je aangifte. Daarom is het erg belangrijk dagelijks een opkuis te doen van de niet betaalde orders en te controleren of je het geld er alsnog van zal ontvangen of niet.
Het kan bijvoorbeeld perfect zijn dat je een klant hebt die een reservering heeft gemaakt en ook is komen opdagen, nog niet direct betaald heeft maar een van de volgende dagen komt betalen. Dat is dan een onbetaald order dat wel moet blijven staan en je ook gaat aangeven in je omzet, omdat het uiteindelijk betaald zal worden.
Als je echter een order hebt van een klant die niet komt opdagen, dan zorg je er voor dat de reservering ook geannuleerd wordt, anders ga je de omzet ervan wel moeten aangeven.
Ook gebeurt het regelmatig dat er een order voor een cadeaubon gestart wordt in de zaak maar dan niet verder wordt afgewerkt. Ook die orders moet je verwijderen.
Het nakijken van de onbetaalde orders doe je via Orders en kies daar bovenaan de filter Nog te betalen
Het verwijderen van deze orders doe je als volgt:
  1. Klik op Icon Bestellingen > Orders.
  2. Klik op Zoekfunctie tonen.
  3. Wis het datumveld rechts bovenaan volledig en druk op enter.
  4. Klik op Zoekfunctie verbergen. Zo komt het veld 'NTB' ook in beeld.
  5. Klik in de sorteerbalk op NTB : de niet-betaalde orders staan nu helemaal onderaan van uw lijst orders ; gebruik de schuifbalken uiterst rechts van uw scherm om naar beneden te scrollen ; kies de laatste pagina's.
  6. Om deze orders te annuleren, verandert u de O-status van /00/ Ingave of /20/ Bevestigd naar /99/ Geannuleerd.
Deze orders zijn nu geannuleerd en komen niet meer voor in uw omzetcijfers.

Was dit artikel nuttig?

Een team waar je op kan rekenen!

Niet gevonden gevonden wat je zoekt? Stel jouw vraag en we helpen je graag verder.
Stel je vraag aan Resengo
  • Waarom Resengo
  • Overzicht
  • Horeca
  • Beauty & welness
  • Overstappen naar Resengo
  • Partners
  • Klantverhalen
  • Oplossingen
  • Tafels
  • Agenda
  • Ontdek